المشاركات

من أرشيف مجلة القاهرة

قصيدة صالح الغازي  في الطريق لتورتة الزفاف من أرشيف مجلة القاهرة 15 نوفمبر 1997  أيام رئاسة تحرير الشاعر أحمد طه # مجلة_القاهرة # الهيئة_العامة_للكتاب http://archive.sakhrit.co/newPreview.aspx?PID=2710032&ISSUEID=2671&AID=372821

مقال فى رواية ( بار أم الخير) للروائي محمد داود

صورة
تراوحت رواية بار أم الخيربين دقة التعبير وعمق السخرية وهى الرواية الثالثة المكتوبة كاملة بالعامية بعد رواية قنطرة الذي كفر لمصطفى مشرفة ورواية حلاوة الروح لصفاء عبد المنعم، كشف الكاتب فيها الواقع بمنتهى البساطة وبدون مباشرة وجاء تصديره للرواية بكلمات الكاتب بهاء جاهين (اعمل نفسك عبيط ده منتهى الحكمة) مشاغبا ومراوغا للقارئ. تمهل داود في فتح كنز العامية المصرية فلم يتعامل معها كلهجة فقط  ولم يكتف بقدرتها السهلة على نقل الحياة اليومية أو الإحالة للجو الشعبي أو الوصول لطبقات متدنية في المجتمع. انما اشتبك معها كتراث ومكون درامي ينسج بها شخوص وأحداث ومواقف روايته محملة بدلالات تعبر عن أحوالهم وعللهم منها  :  1- تحوير الكلام والأمثال والأغنيات المشهورة  فالكاتب لم يكتفى بمجرد نقل المثل أو الأغنية لتدعم الحوار كما أفرد لها مساحة كبيرة من السرد ويذل المجهود الأعمق في تحوير المثل أو الأغنية ضمن سياق الدراما مثلا:- (والزعل بيحروَق جوفي زي ما يكون واكل ملوحة. روح كمان طلعت، نط عزرائين لطشها وطيران ع السما، من غير إحم ولا حنطور)(العقد شنيعة المتعاقدين) (الكره سلطان ما يغ...

لقاء متخصص فى صناعة النشر مع الثقافية السعودية فى معرض الرياض الدولى للكتاب

صورة
لقاء الشاعر والكاتب صالح الغازي المتخصص فى صناعة النشر  مع  ا.عبد العزيز العيد مدير قناة الثقافية السعودية اثناء معرض الرياض الدولى للكتاب 2015 تاريخ العرض: الاحد 1436/5/17هـ

مناقشة الشاعر الراحل مجدى الجابري لديوان نازل طالع زي عصاية كمنجة

صورة
“حصل معايا موقف لذيذ قوي مع الديوان ، دونت مجموعة ملاحظات على اساس انى أكتبها ، فوجئت انى باكتب حاجه تانيه باكتب عن همومى انا مع الكتابه الجديده ديه . طبعا اللى فتحه اساسا هو ديوان صالح بشكل اساسى والملاحظات اللى كنت ناوي اكتب عنها تشبه كتابه نقديه . نازل طالع زي عصاية كمنجه …خلاص أنا دلوقتى مهيأ نفسى أتابع نزول وطلوع عصاية الكمنجه لكن ليه هيا عصاية كمنجه ،مش عصاية أى حاجه تانيه ..لو سلمنا انها عصاية كمنجه ،كمنجه يعنى موسيقا ..هل عزف منفرد ؟واللا عزف كعضو فى أوركسترا أو تخت ؟ايه طبيعة المعزوفه مين العازف؟ هل فيه عزف من أصله والا ده حد مبتدئ بيتدرب على استعمال الاله هل ده عزف لمعزوفه موجوده سلفا؟ والا موسيقا بتتألف حال العزف؟فأنا مهيأ لأسئله واستعدادات ما أملكش انى اشوف عصاية كمنجه نازله طالعه من غيررغبتى انى اسمع الصوت الملازم لنزول وطلوع عصاية الكمنجه .أنا دلوقتى لسه ما سمعتش حاجه انا شوفت من مسافه او زاويه ما ، تسمح بس بالرؤيه اذن عليا انى اقرب أو أغير زاوية الرؤيه يمكن اسمع حاجه ….ده مش كده بس …ولو ما أعرفش فى الفروق بين الأنواع الموسيقيه وبعضها أو ما أعرفش أفرق بين الموسيقا وال...

قصيدة رجل النعامة

صورة
كوتشينة يعني الورقة اللي نازلة بتحدد اللعبة الجايه. والاحتمالات واخده خيالي. ملمس الورق شاغل ايديا. أنا فاهمكم كويس. واحد مخبى الورق ورا ضهره وواحد بيحاول يبص على ورقى يااااه على وضعكم. بس آخد صوره لكم. ورقابتكم عماله تطول أطول من رجل النعامة ! فيه ناس كده.. مستحيل تتعامل زي الفرسان!  شعر  صالح الغازي  اللوحة اسمها غشاشو الورق لكارافاجيو نشرت القصيدة فى صحيفة البداية على الرابط http://albedaiah.com/news/2016/09/16/120896

الدراما التليفزيونية بين الجرأة والفن سلسلة مقالات

(1-7) دلال عبد العزيز في الهروب ممثلة قديرة بدرجة أم مصرية مسلسل الهروب  قصة أسرة مصرية بسيطة ينشط الأب بالحركة العمالية بمدينة رشيد والابن الاصغر بالاتحاد الطلابي بجامعة الاسكندرية والابن الاكبر خريج الهندسة الذى لم يعين رغم انه الأول علي الدفعة وتقوده الظروف فيتهم في محاولة اغتيال الرئيس ويعاني من البطالة فيسافر للعمل في بورسعيد مع زوج اخته لكنه يكتشف فساده وتجارته في المخدرات فيترك العمل معه وبسبب حالته المادية يفشل في الارتباط وتجن خطيبته ،ثم يستقر للعمل في ورشة اصلاح سيارات في الاسكندرية ،ونجد الدور الأبرز في المسلسل هو دور الأم دلال عبد العزيز التي تقدمه بشكل مختلف عن كل أدوارها ووفق الكاتب بلال فضل في كتابته كدور يقف بين التراجيديا والكوميديا ،مليء بالتفاصيل والتشابك مع الحياة بكل اصرار والتعامل مع الظروف بوعي يتجلى ذلك في تعاملها مع ضابط أمن الدولة حين القبض علي زوجها في الحلقات الأولي و في تعاملها مع مشكلات اولادها وازواج بناتها وكلها تنبع من عمق المأساة لأم مصرية تتعايش مع ظروف الحياة الصعبة. الأب : يلعب الدور الفنان الكبير عبد العزيز مخيون ويؤديه بحرفية وذ...