أنتمي لإبداعي ..شهادة الشاعر صالح الغازي في الكتابة والشعر
أنتمي لإبداعي
لما نزل أبونا الأكبر للأرض لقاها المضاد للجنة ،مواجهه مباشرة مع الطبيعة وبني جنسه وتحديات كتير تبدأ من المسئولية والحصول على قوت يومه وتنتهى مع طبيعة العلاقات والطموح لإنجاز يفخر به ،وأنا مش بأكتب قصيدة أو ديوان انما بأكمل مشواري في الحياة ،بأصنع جوهرتي نتاج فرحي وسخريتي ، بأقول تجربة تخصني بأنتصر لرؤيتي وصوتي وهدوئي وتأملي، قصيدتي هي انجازي وتميزي في الحياة على الأرض، عندي قصايد كتير نشرت في الصحف والكثير لم ينشر، وجمعت بعضها في دواويني. لي أربع دواوين منشورة بدأت بديوان "نازل طالع زي عصاية كمنجة "سنة 1997م وبعدها ديوان "الروح الطيبة" ثم "سلموا عليا كأني بعيد" انتاج دار العين وأخيرا ديوان "شايف يعني مش خايف" 2017 انتاج الهيئة العامة للكتاب.
قصيدتي وأنا اختارنا بعض واحنا شبه بعض مافيش أي داعي عندي لتقمص روح حد تاني ولا تبني نموذج أقعد أكتب فيه لحد ما يتهرى منى، واللي بأشوفه بيقلد باستغرب ده بيمثل على مين؟
قصيدتي هي اتساقي مع نفسي ودرعي وسلاحي في مواجهة العالم الأرضي ،عندي أسرار ومفاهيم بنقابل بعض في نقطة بين الوعي والواقع، بين الحب والخوف. ايقاعي من حالتي وروحي ونفسي وخيالي. وبأهتم برسم الكلمة بحيث تكون سهلة القراءة وبعيدةعن العشوائية في تحويلها من الشفاهية للكتابية.
وعارف ان كل شئ بأجتهد وبأخلص له حاييجي لحد عندي، المهم لما يوصل أكون قده وأكون مستعد لتحويله لمسار مشروعي، وده أصعب ما يمكن مواجهته بعد سنوات كتير عانيت فيها من الاغتراب وبعدها سنوات تانيه أعاني فيها من الغربة، انتصر للوطن رغم خذلانه ليا وعندي ثقة ان الأوضاع بتتغير والأماكن بتتبدل. تجربتي في الشعر عرفتني ان مافيش أقوى من كلمتك أما رسم ملامحك واستعمال اليات تبين انك قوي سواء بمنصب أو سلطه أو ايقاع او قدرتك على الضحك على الناس ده شئ وقتي وضيق ،بقى مكشوف ومستهلك ،مافيش أقوى من انك تكون نفسك وما فيش أضعف من انك تتظاهر بحاجه مش أصيله فيك.
أشعر بالوحدة غالبا وبأقرأ كتير في كل الاتجاهات، وبأحب الشعر كله وأقدره وأستغرب من العربي المسكين اللي بيمجد شاعر أجنبي ويقراه مترجم وواخد اتجاه انه يتجاهل شعر العامية اللي جنبه من نفس ثقافته وبيتكلم بنفس لسانه...طيب ممكن تترجمه ..وتقراه هو كمان مترجم!
العاميات راقيه، أقربهم ليا المصرية وبعدها الشامية وكل العاميات اضافة للغة العربية فيها شعرا مهمين . والعامية المصرية ما كنتش اختياري لأنها لغة احلامي وتفكيري ووسيلة تواصلي اليومية، لقيتها منحة ربانية واجمل بنات العالم، توليفة من حضارات متعاقبة مرت على مصر منها الفرعونية واليونانية والرومانية والاسلامية والعثمانية وطوايف وفئات كتير منهم صيادين وفلاحين وأجناس كتير مرت علينا منهم فرنساويه وانجليز وأرمن وطليان ومن جورجيا وغيرهم. خلت العامية المصرية كنز من كنوز اللغة العربية، اتحررت من قيودها وأضافت لها ومليانه بالموتيفات والتراث زي الأمثال والسير والمواويل والحواديت زي ما الحزاوي والشيلات في الخليج والتهليلات والقدود في الشام ..
العامية والفصحي – السرد والشعر بيتخانقوا في عقول العجايز بس ،الشعر ممكن يطلع في قصيدة نثر أو أغنيه موزونه، الشعر بيوصل بالمجاز والمشهد و بالايقاع وبدونه، بالحالة والفكرة أو الوصف، الشعر سر أكبر من احتمالات استبعاد تكنيك او أداه ،الفن يشهد بالنبوغ لقصيدة العامية ولا يكتفي بالفصحى.
حرصت طبعا اني أعمل مناقشات كتير لكل دواويني في أماكن كتير في مصر وخارجها واستفدت من قراءات ومناقشات من نقاد وكتاب أعتز بهم منهم : أ. فريد أبو سعده ،د. هيثم الحاج علي، د.أحمد الصغير،أ.فوزية شويش السالم ،أ. مسعود شومان ،أ.عمر شهريار ، أ. حاتم مرعي،أ. خالد الصاوي، أ. محمد صالح ،أ. محمد الحناطي، أ.فكرية غانم ،أ.سيد عبد الرحيم ،أ.مجدي عطيه ،د.وليد طلعت، الراحل أ. مجدي الجابري،د. عرفه عبد المعز، أ. سيد الوكيل ،أ. أحمد الجنايني.
انما التطور بطئ في الشعر عموما وعزوف الناس عن الشعر ظاهره حقيقيه في الوطن العربي من ناحيه غياب دور النقاد في الاشتباك مع شعر العامية، ومن ناحية كتاب الشعر المصري بيمشوا لقدام خطوه وبعدها يرجعوا خطوتين ومشتتين ما بين قضايا فنية أو قضايا اجتماعية ، لكن عموما تراجع دور الادب والفكر تطور طبيعي لصعوبة الحياة الاقتصادية والاجتماعية والثقافية طبعا، في ظل وضع عام على كوكب الأرض فيه حضارة وانجاز من نوع احنا بعيدين عنه، لكن الثقة اللي عندي ان قصيدتي قادره تعبر عني وتدوب كل الفوارق لتكون انسانية خالصة بصوتي الخاص وبلهجة وفكر عصري.
صالح الغازي
شاعر مصري
نشرت " بتانة نيوز" السبت 28 أبريل 2018
ملفًا عن شعر العامية يتضمن شهادة صالح الغازي
الرابط من موقع بتانه نيوز
#صالح_الغازي
#شعر_مصري
تعليقات
إرسال تعليق